Yleistä

Älykäs ostoslista osaa suositella suosikkituotteita ja nopeuttaa tilausta

Foodie.fi -palvelussa on otettu käyttöön asiakkaiden toivoma älykäs ostoslista. Älykäs ostoslista poimii asiakkaan ostohistoriaan perustuen valmiiksi ne tuotteet, joita hän todennäköisesti haluaa.

Tavoitteena on tehdä ruoan ostaminen verkosta mahdollisimman vaivattomaksi. Suurin osa ihmisistä toimii tottumustensa mukaan ja merkittävä osa ostettavista tuotteista on samoja.  Älykäs ostoslista ehdottaa viikoittain ostettavat tuotteet ja ennakoi harvemmin ostettavien tuotteiden, kuten pesuaineiden tarvetta. Lisäksi verkkokauppa tuo inspiraatiota suosittelemalla uusia tuotteita kokeiltavaksi.

Ensimmäisessä vaiheessa älykäs ostoslista on käytettävissä vain selaimella. Mobiilisovelluksiin ominaisuus tulee kesällä. Palvelua on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa ja palvelua kehitetään edelleen asiakkaiden kokemusten perusteella.

 

Mikä on älykäs ostoslista?

Älykäs ostoslista on asiakasomistajille tarkoitettu palvelu. Se näyttää asiakkaalle hänen aikaisempien myymälä- ja verkkokauppaostojensa perusteella valmiiksi ne tuotteet, joita hän todennäköisesti tarvitsee. Älykäs ostoslista esitetään Foodie.fi:ssä Älykäs ostoslista -sivulla ja ostoskorissa ostoslistan täydennys -osiossa.

Älykäs ostoslista sisältää kolme osiota:

  1. Useimmin ostetut: tuotteet, joita asiakas ostaa säännöllisesti viikoittain
  2. Saatat tarvita: tuotteet, joita asiakas ostaa toistuvasti, mutta ei säännöllisesti joka viikko
  3. Suosittelemme: tuotteita, joita asiakas ei ole ostanut aikaisemmin, mutta sellaisista tuoteryhmistä, joita asiakas on ostanut aikaisemmin

 

Mikä on älykkään ostoslistan tavoite?

Älykkään ostoslistan tavoitteena on helpottaa ruoan ostamista verkosta. Tuotteita, joita asiakas muutenkin ostaa, ei tarvitse erikseen etsiä, vaan ehdotus ostoskoriksi esitetään valmiiksi käyttäjän oman ostohistorian perusteella.

 

Kenelle ostoslista näytetään?

Älykkään ostoslistan suositukset näytetään asiakasomistajille myymälöissä ja verkkokaupassa tehtyjen ostojen eli henkilökohtaisen ostohistorian perusteella. Suositukset näytetään Foodie.fi:ssä Älykäs ostoslista -sivulla ja ostoskorissa Ostoslistan täydennys -sarakkeessa  rekisteröityneille ja kirjautuneille käyttäjille. Yritysasiakkaille älykästä ostoslistaa ei näytetä, koska kyse on asiakasomistajille tarkoitetusta palvelusta.

 

Millä perusteella ostodataa saa käyttää?

Henkilön tarkan ostotiedon käsittely perustuu tietosuoja-asetuksen mukaiseen oikeutettuun etuun, joka ei tarvitse erillistä luvitusta tai suostumusta asiakkaalta. S-ryhmä tekee oikeutetun edun nojalla asiakasluokittelua ja palveluiden personointia, jotta asiakas saa entistä osuvimpia tuotteita ja palveluita.

Kun asiakas kirjautuu ensi kertaa S-ryhmän palveluihin, hyväksytään Omat tiedot -käyttöehdot, joita sovelletaan kaikkiin S-ryhmän asiakasomistajan palveluihin. Näissä ehdoissa on kerrottu tarkemmin, miten S-ryhmä käsittelee henkilötietoja. Asiakas voi tutustua S-ryhmän tietosuojainformaatioon S-ryhmän sivuilla https://s-kanava.fi/tietosuoja.

Mikäli asiakas ei halua, että S-ryhmä käsittelee hänen tarkkoja ostotietojaan, hän voi kieltää kuitin loppusummaa tarkemman ostotiedon käsittelyn esimerkiksi Omalla S-kanavalla osoitteessa www.s-kanava.fi/kirjaudu.

 

Miten älykäs ostoslista esitetään ja mihin suositukset perustuvat?

Älykäs ostoslista perustuu asiakasomistajan S-ryhmän kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupassa tekemiin ostoksiin. Ostotiedot ovat asiakkaan tiedoissa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia tietoja. Tehtyjen ostojen perusteella algoritmi laskee asiakkaalle tuotesuositukset:

  1. Useimmin ostetut: Useimmin ostetuista tuoteryhmistä poimitaan asiakkaan viime aikoina useimmin ostamat tuotteet. Tuotetta tulee olla ostettu vähintään kolme kertaa.
  2. Saatat tarvita: Kahden vuoden ajalta ostohistoriasta tunnistetaan tuotteet, joita ostetaan toistuvasti, mutta harvemmin kuin kerran viikossa. Tuotteille lasketaan keskimääräinen ostouseus ja suositellaan tuotetta, kun arvioidaan, että tuote on loppumassa.
  3. Suosittelemme: Suositellaan uusia, ei ainakaan puolen vuoden aikana ostettuja tuotteita, joita muut ostokäyttäytymiseltään samankaltaiset ihmiset ostavat.

 

Mitä jos asiakkaalla ei näy tuotteita älykkäällä ostoslistalla?

Syitä sille, että asiakkaalle ei näy suosituksia, on erilaisia mahdollisia syitä:

  1. Suosituksia ei näytetä asiakkaille, jotka ovat antaneet suoramarkkinointikiellon tai tuotetasoisen ostotiedon kiellon S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin.
  2. Suositusten esittämiseen tarvittavaa dataa saattaa olla liian vähän. Jotta suosituksia voidaan näyttää, tuotetta pitää olla ostettuna enemmän kuin kerran. Älykkään ostoslistan suositukset perustuvat henkilökohtaiseen ostodataan ja tietoja tarvitaan tietty määrä, jotta suositukset voidaan laskea. Jos asiakas on tehnyt ostoja vain harvoin S-Etukortilla tai kirjautuneena, on todennäköistä, ettei suosituksia voida laskea hänelle tai tuotteita suosituksissa on vähän. Toisin sanoen, mikäli kirjautumisen jälkeen käyttäjällä ei näy Useimmin ostettuja- tai Saatat tarvita- listoilla tuotteita, on todennäköistä, että tietoa suositusten laskemiseen ei ole riittävästi. Tästä esitetään verkkokaupan sivulla info-teksti.
  3. Ostoskorissa esitetyt suositukset poistetaan näkyvistä, kun ne lisätään koriin. Listat saattavat siis olla tyhjiä myös siksi, että kaikki suositeltavat tuotteet on jo lisätty ostoskoriin.

 

Miksi Useimmin ostetut ja Saatat tarvita sisältävät tuotteita, joita en ole ostanut?

Useimmin ostetut ja Saatat tarvita sisältävät lähtökohtaisesti tuotteita, joita asiakas on ostanut. Jos listalta löytyy kuitenkin tuote, jota asiakas ei ole ostanut, niin todennäköinen syy tähän on, että tuotteen EAN-koodi on vaihtunut.

 

Asiakas on antanut suoramarkkinointikiellon tai tuotetasoisen ostotiedon kiellon S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin, mutta suosittelut näkyvät silti. Miksi?

Älykkään ostoslistan suosittelulaskentaa tehdään ennakolta, tästä syystä kiellot vaikuttavat ostoslistaan noin viikon viiveellä.

 

Kuva 1. Älykäs ostoslista -sivu

Älykäs ostoslista -sivulle pääsee ylänavigaation ja vasemman reunan navigaation kautta.

 

Kuva 2. Ostoskori -sivu

Älykkään ostoslistan -suositukset näkyvät Ostoslistan täydennys -osiossa