Usein kysytyt kysymykset

Yleistä

Voiko Foodie.fi-palvelua käyttää ilman rekisteröitymistä?

Voit käyttää palvelua kirjautumattomana, mutta parhaan hyödyn palvelusta saat rekisteröitymällä. Kirjautumattomana pääset selaamaan vapaasti myymäläsi valikoimaa, hintoja, tuotetietoja ja reseptejä. Kun olet rekisteröitynyt, saat käyttöösi esim ostoslistojen tallennuksen ja niiden jakamisen perheen kesken. Voit myös tallentaa tietosi Foodie.fi:n digilompakkoon, jolloin ostosten tekeminen ruoan verkkokaupasta on vaivatonta.

 

Miten rekisteröidyn palveluun?

Voit kirjautua palveluun joko luomalla itsellesi Foodie.fi-tunnuksen tai käyttämällä Facebook-tunnistusta. Oman Foodie.fi-tunnuksesi pääset tekemään “Rekisteröidy” –painikkeen kautta.

rekisteroityminen_1

Mitkä tiedot profiilistani näkyvät muille?

Profiilisi yksityisyysasetuksista pääset määrittelemään, mitä palvelun sosiaalisia ominaisuuksia jaat: esim. tekemäsi arvostelut, suosikkireseptisi sekä käyttäjät, joita seuraat. Jos et halua käyttää mitään palvelun sosiaalisia ominaisuuksia, voit laittaa kaiken jakamisen pois päältä ylimmästä Sosiaalisuus-painikkeesta (1), tai rajoittaa jakamista alempana olevilla painikkeilla (2).

yksityisyysasetukset

Henkilökohtaiset tietosi (ostoslistat, yhteystietosi, digilompakko jne) eivät näy muille palvelun käyttäjille.

 

Miten saan lisättyä kuvan Foodie.fi-profiilini?

Kun olet luonut Foodie.fi-tunnuksesi, voit helposti lisätä kuvasi klikkaamalla kuvaikonin plus-merkkiä ja lisätä tietokoneellasi olevan kuvan profiilikuvaksesi. Jos olet kirjautunut palveluun Facebook-profiilillasi, profiilikuvanasi on Facebook-kuvasi.

Miten saan poistettua kuvan Foodie.fi profiilista?

Kuvaa ei ikävä kyllä voi poistaa, vain vaihtaa toiseen kuvaan. Halutessasi voit pyytää asiakaspalvelusta tai lähettämällä sähköpostia foodie.tuki@sok.fi profiilisi poistamisen ja luoda sen jälkeen uuden profiilin ilman kuvaa.

Miten kutsun perheeseeni jäseniä verkossa?

Foodie.fi:hin määrittelemäsi perheenjäsen näkee ostoslistasi ja voi muokata sitä: kukin perheenjäsen voi tehdä siihen omat lisäyksensä, ja poistaa jo ostamansa tuotteet.

Perheenjäseneksi kutsuminen tehdään Minä-kohdan alla olevan Perhe-sivun kautta, “Lisää perheenjäsen” -painikkeella. Klikkaa painiketta ja lisää haluamasi henkilön yhteystiedot. Kutsu lähtee kyseiselle henkilölle hyväksyttäväksi. Kun vastapuoli on hyväksynyt kutsun, jakaminen on voimassa.

Perhe-listalla näkyy silloin tieto ”Liitetty perheeseen” ja vihreä väkänen.

Miten poistan jäseniä perheestä ?

Voit poistaa perheestäsi jäsenen painamalla nimen perässä olevaa x-nappia, jolloin nimi ja tämä perheenjäsen häviävät listastasi.

Mitä henkilötietoja palvelussa jaetaan ja kenelle?

Foodie.fi välittää tilauksen sisältöä ja toimittamista koskevat välttämättömät tiedot (esim. tilaajan yhteystiedot) ainoastaan kotiinkuljetusmyymälälle ja kuljettajalle. Mitään henkilötietoja ei jaeta kolmansille osapuolille.

Palvelussa voi syöttää kanta-asiakas- tai bonuskortin numeron profiiliin. Miksi?

Kun syötät profiiliisi S-etukorttisi tiedot, numero pysyy järjestelmän muistissa, ja saat ostoksistasi Bonukset.

Miten vaihdan myymälää?

Helpoin tapa vaihtaa myymälä on valita yläpalkin riippuikkunasta ”Myymälä”, kirjoittaa hakuruutuun myymälän nimi, ja klikata Vaihda myymälä –painiketta.

vaihda-myymala

Jos et tiedä myymälän nimeä, voit hakea niitä vasemman palkin listoilta tai kartalta. Muista klikata myös ”Valitse myymälä” –painiketta.

Kun olet kirjautunut palveluun, voit klikata myymälöitä omalle suosikkilistallesi tähtipainikkeella.

En halua enää käyttää palvelua, miten poistan itseni palvelusta?

Jos haluat poistaa käyttäjätunnuksesi palvelusta, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun tai lähetä sähköpostia osoitteeseen foodie.tuki@sok.fi.

 

Nouto ja kotiinkuljetus

Nouto myymälästä

Jos haluat noutaa ostoksesi valmiiksi kerättyinä, valitse myymäläksi noutopalvelua tarjoava kauppa. Lisätietoja täällä.

Miten saan tilattua ostoksilleni kotiinkuljetuksen?

Varmista ennen ostoslistan kokoamista, että asut alueella, jossa on S-ryhmän kotiinkuljettava ruoan verkkokauppa. Pääset tarkistamaan sen täältä.  Kun syötät yhteystietosi, saat joko

  • tiedon siitä myymälästä, joka toimii alueellasi. Sivuston myymäläksi tulee tämä myymälä. Voit kerätä ostoksesi ostokoriisi, ja kun on ostoslistasi on valmis, tilata kotiinkuljetuksen Ostoslista-sivulta painamalla ’Tilaa’-painiketta. Tämän jälkeen Foodie.fi-palvelu pyytää sinua tarkistamaan osoitetietosi ja valitsemaan sopivan toimitusajankohdan.
  • tai tiedon siitä, että osoitteeseesi ei ole kotiintoimitusmahdollisuutta.

 

Paljonko kotiinkuljetus maksaa?

Kotiinkuljetuksen hinta vaihtelee eri alueilla ja eri toimitusajankohtina.

Kotiinkuljetuksen hinta näytetään käyttäjälle aina tilaamisen yhteydessä. Kuljetusmaksu maksetaan samaan aikaan kuin ostokset.

Kuka hoitaa kotiinkuljetuksen?

S-ryhmä hoitaa kotiinkuljetuksen alueellisesti valitsemansa yhteistyökumppanin kanssa.

Miksi Foodie.fi ei löydä osoitettani?

Täältä voit tarkistaa, onko alueellasi ruoan verkkokauppa. Jos tiedät asuvasi toimitusalueella, eikä foodie.fi tunnista osoitettasi, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Milloin ja miten ostokset maksetaan?

Ostosten maksaminen verkossa tilaamisen yhteydessä on helpointa ja sujuvinta. Mikäli tilaat ostoksesi noutolokerikkoon, vain verkkomaksu on mahdollinen. Tarvittaessa voit maksaa kortilla myös toimitusta vastaanottaessasi. Käteismaksu ei valitettavasti ole mahdollinen. Yritykset voivat hakea laskutussopimusta. Otathan siinä tapauksessa yhteyttä oman osuuskauppasi asiakaspalveluun.

Mistä kaupasta tuotteet kerätään?

Tuotteet kerätään siinä myymälästä, johon teet tilauksen.

Voinko ostaa myös muita kuin ruokatavaroita?

Valikoimissa ovat kaikki päivittäistavaratuotteet sekä myymäläkohtaisesti osa käyttötavaratuotteista. Voit selata kunkin myymälän valikoimaa Foodie.fi:ssä. Tuotteet, joita ei voi tilata, on merkitty näin:

UKK ei tilattavissa

Voinko tilata myös kylmä- tai pakastetuotteita?

Kyllä voit. Toimitamme kylmä- sekä pakastetuotteet siten, että kylmäketju säilyy ehjänä.

Saanko tilata alkoholituotteita kotiinkuljetuksella?

Alkoholituotteita ei voi ostaa tai tilata verkkokaupasta noutolokerikkoon tai kotiinkuljetuksella (poikkeuksena alkoholijuomat, joiden vahvuus alle 2,8%). Noutopalvelun kautta alkoholituotteita voi kuitenkin tilata, kuten kaupasta ostettaessa. Varaudu todistamaan ikäsi virallisella dokumentilla.

 

En ole varma lähtikö tilaus, mistä voin olla varma siitä?

Kun olet vahvistanut tilauksen, saat onnistuneesta tilauksesta tiedon ruudulle. Samalla sinulle näytetään tilausnumero. Saat tilausvahvistuksen myös antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

 

Ostoslistaa tehdessä minulla ei ollut kotiinkuljetuskauppa valittuna, pitääkö minun nyt tyhjentää koko ostoslista ja aloittaa alusta?

Tarkista ensin, minkä myymälän kotiinkuljetusalueelle kuulut, ja kokoa ostoslista sen valikoimasta.  Jos kuitenkin ostoslista on jo kerätty, kotiinkuljetuskaupan voi lisätä myös jälkikäteen. Huomaathan kuitenkin, että kotiinkuljetuskaupan valikoima voi olla eri kuin suosikkikaupassasi. Kun painat “Tilaa”-nappia, järjestelmä tarkistaa kaikki ostoslistasi tuotteet ja ilmoittaa, jos joitain tuotteita ei löydy kotiinkuljetuskaupan valikoimasta. Tämän jälkeen voit vaihtaa tuotteen toiseen painamalla palvelun esittämistä vaihtoehdoista. Voit myös poistaa kyseisen tuotteen ostoslistasta kokonaan tässä vaiheessa ja esimerkiksi tuotehaun kautta korvata sen toisella.

 

Miten perun tilauksen?

Kirjautumattomana, samana päivänä tehty tilaus tai peruutus toimituspäivänä: ota yhteyttä asiakaspalveluun, jossa tilanne selvitetään.

Jos olet tehnyt tilauksesi kirjautuneena, voit peruuttaa tilauksesi Foodie.fi:n kautta yleensä toimituspäivän edeltävään iltaan saakka (vaihtelua voi olla eri myymälöissä ja esim juhlapyhien aikaan).

 

 

Facebook

Miten yhdistän luomani Foodie.fi-tunnukseni Facebookiin?

Voit yhdistää Foodie.fi-profiilisi klikkaamalla “Yhdistä Facebookiin” -nappia kirjautuessasi Foodie.fi -palveluun verkossa. Jos käytät esimerkiksi Foodien iPhone-sovellusta, voit liittää sen helpoiten puhelimestasi menemällä profiili-sivulle ja valitsemalla ‘Minä’ ja sitten ‘Kirjaudu Facebookiin’ -vaihtoehdon. Palvelu pyytää sinua kirjautumaan sisään Facebook-tunnuksilla, jonka jälkeen tilisi on yhdistetty Facebook-tiliisi.

 

Foodie.fi-sovellukset 

Kuinka saan Foodie.fi-sovelluksen käyttööni?

Foodie.fi sovellus on saatavilla iOS, Android ja Windows käyttöjärjestelmillä toimiviin mobiililaitteisiin. Voit ladata sovelluksen Google Playsta, AppStoresta tai Windows Phone Kaupasta. Löydät sovelluksen helpoiten hakusanalla foodie.fi. Löydettyäsi sovelluksen klikkaa sitä ja paina sitten “Asenna”-nappia sovelluksen kuvaussivulta.

Sovelluksen latauduttua voit käynnistää sen puhelimesta tai tabletista painamalla vihreää foodie.fi -kuvaketta. Kun sovellus on käynnistynyt, kirjaudu sisään palveluun. Jos olet uusi käyttäjä, paina ‘Luo käyttäjätunnus’ -nappia ja syötä haluamasi käyttäjätunnus ja salasana. Lue tämän jälkeen Foodien palvelusopimus ja paina “Hyväksyn”-nappia sovelluksen oikeassa yläkulmassa. Sen jälkeen olet valmis käyttämään palvelua ja saavut Foodie.fi:n ruokalistanäkymään.

Sovellus haluaa käyttää paikkatietoa. Miksi?

Ensimmäisten käynnistysten yhteydessä sovellus kysyy lupaa käyttää GPS-paikkatietoa. GPS-paikannusta käytetään lähimpien myymälöiden löytämiseen. Mikäli sallit paikkatiedon käyttämisen, sovelluksen on mahdollista kertoa sinulle lähimpien kauppojen sijainnin. Sovelluksen käyttäminen ei vaadi paikkatiedon käyttöä, jollet halua antaa siihen lupaa.