UKK S-tunnus

Mikä on S-tunnus?
S-tunnus on tunnus, jolla voit kirjautua S-ryhmän digitaalisiin palveluihin kuten Omalle S-kanavalle, Prisma.fi:hin tai Sokos.fi:hin. S-tunnus on henkilökohtainen ja se koostuu itse määrittelemästäsi käyttäjätunnuksesta ja salasanasta. Lisää tietoa: https://www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/ukk/asiakastiedot-ja-henkilokohtaiset-digipalvelut/s-tunnus/mika-on-s-tunnus-ja-miten-saan-sen-kayttooni

 

Miksi Foodie.fi:ssä siirrytään käyttämään S-tunnusta? 

Suuri osa käyttäjistämme käyttää Foodie.fi:n ohella muitakin S-ryhmän digitaalisia palveluita kuten Omaa S-kanavaa, Prisma.fi:tä tai Sokos.fi:hin. Saman tunnuksen käyttö on helppoa ja kätevää, koska muistettavia salasanoja on jatkossa yksi vähemmän. S-tunnuksella Bonus kertyy ostoistasi automaattisesti, kun tunnistaudut tunnusta luodessasi asiakasomistajaksi.

 

Mitä S-tunnuksen käyttöönotto tarkoittaa Foodie.fi:n asiakkaalle? 

Foodie.fi-palvelu pitää ottaa uudelleen käyttöön S-tunnuksella. Samalla voi halutessaan siirtää aikaisemmat asiointitietonsa, kuten ostohistorian, ostoslistapohjat ja suosikkituotteet S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Käytännössä tämä tapahtuu kirjautumalla uuteen Foodie.fi-sovellukseen S-tunnuksella ja seuraamalla näytöllä näkyviä ohjeita. Mikäli käyttäjällä ei vielä ole S-tunnusta, sen voi luoda Foodie.fi:ssä.

 

Miten S-tunnuksen luonti tapahtuu? 

Tunnuksen luonti on yksinkertaista. Sen voi tehdä joko Foodie.fi:ssä tai S-kanavalla kirjaudu-painikkeen kautta. Jotta Foodie.fi:ssä tekemäsi ostot kirjautuvat jatkossa bonusostoiksi, pitää sinun tunnistautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella asiakasomistajaksi S-tunnuksen luomisen yhteydessä.

Linkki S-tunnuksen luontisivulle: www.s-kanava.fi/kirjaudu

 

Minulla on jo S-tunnus entuudestaan. Miten toimin?

Kirjaudu Foodie.fi:hin olemassa olevalla S-tunnuksellasi. Kirjautuessasi Foodie.fi:hin palvelu pyytää sinua hyväksymään Foodie.fi:n palvelukohtaiset ehdot. Voit samalla halutessasi siirtää aikaisemmat asiointitietosi, kuten ostohistorian, ostoslistapohjat ja suosikkituotteet S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin.

 

Unohdin S-tunnuksen salasanan/käyttäjätunnuksen. Voinko luoda uuden S-tunnuksen unohdetun tilalle?

Voit tilata unohtuneen salasanan ja/tai käyttäjätunnuksen kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko käyttäjätunnus tai salasana? -linkistä. Tässä linkki kirjautumissisivulle:  www.s-kanava.fi/kirjaudu

Tiedot voidaan lähettää joko matkapuhelimeesi tai sähköpostiisi, mikäli S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevissa asiakastiedoissasi on voimassaolevat yhteystiedot (sähköposti/matkapuhelin).

Saat myös tarvittaessa apua ja lisätietoja S-ryhmän asiakasomistajapalvelusta puh. 010 76 5858 ma-pe 8-20 (0,084 €/min).

Voit myös vaihtoehtoisesti luoda itsellesi uuden S-tunnuksen. Se korvaa automaattisesti vanhan.

 

Kun rekisteröidyn palveluun S-tunnuksella, säilyvätkö palvelussa vanhat tietoni, esimerkiksi ostohistoria ja suosikkituotteeni?
Kyllä säilyvät, jos siirrät aiemmat asiointitietosi S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Siirtämällä tietosi voit jatkossakin käyttää esim. aiemmin luomiasi ostoslistapohjia ja tiedot valitsemistasi suosikkituotteistasi ovat käytettävissäsi.

 

Kuinka tietojen siirto tapahtuu käytännössä?
Kirjauduttuasi Foodie.fi-palveluun S-tunnuksella ja hyväksyttyäsi käyttöehdot paina ”Säilytä ostohistoriasi -siirrä tietosi”-banneria ja seuraa ohjeita. Saat sähköpostiisi vahvistuspyynnön ja linkin. Linkkiä painamalla vahvistat aiempien asiointitietojesi siirtämisen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin Aikaisemmat Foodie.fi-asiointitietosi näkyvät tämän jälkeen profiilisivullasi.

 

Koska muutos astuu voimaan ja kuinka kauan minulla on aikaa hoitaa tilien yhdistäminen? 
S-tunnus otetaan Foodie.fi-palvelussa käyttöön 28.10. alkaen. Vanhat asiointitiedot kannattaa siirtää heti S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin, jotta esimerkiksi aikaisempi ostohistoriasi, ostoslistapohjasi ja suosikkituotteesi ovat jatkossakin käytettävissäsi. Tietojen siirtämiseen on varattu kuusi viikkoa aikaa, tiedot tulee olla siirrettynä 9.12.2019 mennessä. Sen jälkeen vanhat asiakastiedot hävitetään eikä niitä enää voi siirtää S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin.

 

Miksi vanhat tiedot kannattaa siirtää S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin?
Tiedot siirtämällä säilytät ja näet jatkossakin esimerkiksi ostohistoriasi, palveluun tallentamasi suosikkituotteet, ostoslistat ja suosikkireseptit.

 

Voinko käyttää palvelua jatkossakin kirjautumattomana asiakkaana?
Kyllä. Foodie.fi-palvelua voi käyttää myös kirjautumattomana käyttäjänä verkkosivuilla. Kirjautumattomana käyttäjä ei kuitenkaan pysty keräämään Bonusta ostoistaan eikä esimerkiksi tallentamaan suosikkituotteitaan. Mobiilisovelluksilla ruoan tilaaminen ei kuitenkaan vielä onnistu kirjautumattomana. Sovelluksilla voi kuitenkin selailla tuote- ja valikoimatietoja ja muun muassa hintoja.

 

Säilyykö Foodie.fi-palvelussa ostoskorin perhejaon mahdollisuus?
Valitettavasti ei. Kehitämme palvelua ja tulevaisuudessa on tarkoitus kehittää tilalle entistä parempi toiminnallisuus. Voit jatkossakin jakaa ostoskorisi tiedot sähköpostitse tai tekstiviestillä.

 

Voinko jatkossa antaa Foodie.fi:n kautta myymälöille palautetta kuten ennenkin?
Palautetta voi edelleen antaa ja otamme sitä mielellämme vastaan. Jatkossa ruoan verkkokaupan kautta annetut palautteet käsitellään yhdessä myymälöitä koskevien palautteiden kanssa. Näin saamme myös paremmin koottua asiakkailta tulleet viestit.

 

Tietosuoja ja rekisterinpitäjyys
 

Palvelun rekisterinpitäjä vaihtuu uudistuksessa Digital Goodiesta SOK:ksi. Miksi?
Foodie.fi on S-ryhmän ruokakauppojen verkkopalvelu, ja on luontevaa, että myös Foodie.fi:n kautta kerättävät asiakastiedot tallennetaan samaan henkilörekisteriin, kuin kivijalkakaupan asiakastiedotkin, eli S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Muutoksen myötä läpinäkyvyys ja asiakkaiden vaikutusmahdollisuudet tietojensa hyödyntämiseen paranevat. Tulevaisuudessa pystymme tuottamaan asiointia helpottavia hyötypalveluja esimerkiksi toteutuneen ostokäyttäytymisen perusteella riippumatta siitä, oliko ostoja tehty kivijalkakaupoista vai verkkokaupan kautta.

Kirjautumalla Omalle S-kanavalle voit tarkastaa ja halutessasi tallentaa ja tulostaa kaikki sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerätyt henkilötiedot, ml. ostotiedot. Omalla S-kanavalla voit myös ohjata henkilötietojesi käyttämistä antamalla lupa- ja kieltotietoja.

 

Luovuttaako S-ryhmä ruoan verkkokaupan henkilötietoja Digital Goodielle tai muille kolmansille osapuolille? 
S-ryhmä ei luovuta henkilötietoja Digital Goodielle tai muille alihankkijoillemme. Ruoan verkkokauppapalvelun tuottamiseen voimme kuitenkin käyttää omia alihankkijoitamme, kuten kuljetusyhtiöitä, maksunvälittäjiä ja keräilijöitä. Nämä käsittelevät henkilötietoja toimeksiannostamme ja lukuumme ja vain niiltä osin, kuin se palvelun tuottamiseksi on välttämätöntä. Esimerkiksi kuljetusyhtiön on tiedettävä tilaukseen liittyvät yhteystiedot, jotta tilaus saadaan toimitettua asiakkaalle. S-ryhmä varmistaa, että alihankkijat noudattavat tietoja käsitellessään S-ryhmän tietosuojaperiaatteita ja voimassaolevaa tietosuojalainsäädäntöä. S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin henkilötietoja luovutetaan ainoastaan rekisterin tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Tietosuojaseloste löytyy osoitteesta www.s-kanava.fi/tietosuojaseloste.

 

Miten S-ryhmä hyödyntää Foodie.fi:ssä tehtyjen ostojen tietoja? 
Jatkossa asiakastiedot (esimerkiksi ostotiedot) sekä ruoan verkkokaupasta että kivijalkakaupoista tehdyistä ostoista tallennetaan kaikki S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Asiakastietoja käytetään jatkossa samalla tavalla riippumatta siitä, mitä kautta ostot on tehty. Käytämme ostotietoja mm. Bonuksen laskentaan ja maksamiseen, ostotietoja hyödyntävien palvelujen tuottamiseen (esim. sähköiset kuittipalvelut, Omat ostot-palvelu), markkinoinnin ja viestinnän kohdentamiseen ja S-ryhmän liiketoiminnan kehittämiseen (esim. valikoimasuunnittelu, toimipaikkaverkoston kehittäminen), jotta palvelumme vastaisi mahdollisimman hyvin erilaisten asiakasomistajaryhmien tarpeita.

Käsittelemme henkilötietoja aina vastuullisesti ja vain ennalta määriteltyihin tarkoituksiin.

Voit tarkastaa kaikki sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerätyt henkilötiedot ml. ostotiedot kirjautumalla Omalle S-kanavalle osoitteessa www.s-kanava.fi/kirjaudu. Omalla S-kanavalla voit myös itse ohjata sitä, miten S-ryhmä käyttää henkilötietojasi antamalla lupa- ja kieltotietoja ja ottamalla käyttöön palveluja.

 

Uudet sovellukset

 

Foodie saa uudet iOS- ja Android-sovellukset syksyn aikana. Mikä sovelluksissa muuttuu?

Sovellusten ulkonäkö muuttuu ja niistä tulee helppokäyttöisempiä. Myös kirjatutumistapa muuttuu eli sovelluksiin kirjaudutaan jatkossa S-tunnuksella.

Lanseerausvaiheessa sovelluksista puuttuu joitakin vanhoista sovelluksista tuttuja ominaisuuksia, mutta ne tuodaan palveluun jatkokehityksessä mahdollisimman pian.  

 

Koska uudet sovellukset julkaistaan? 

Uudet sovellukset julkaistaan S-tunnus käyttöönoton yhteydessä (28.10.).

 

Mitä Android versioita foodie.fi-sovellus tukee?

Uudet sovellukset tukevat Android versiota 7 tai uudempaa, Android 7 on julkaistu elokuussa 2016. Osa nykyisistä foodie.fi-käyttäjistä käyttää vanhempia versioita kuin Android 7. Jos asiakas ei pysty päivittämään uudempaan Android versioon, asiakkaan käytettävä sovelluksen sijasta foodie.fi-palvelua mobiiliwebissä www.foodie.fi

 

Mitä iOS versioita foodie.fi-sovellus tukee?

Uudet sovellusversiot tukevat samoja iOS versioita kuin aiemmat foodie.fi sovellusversiot, eli käyttäjällä pitää olla käytössä iOS 10 tai uudempi. iOS 10 julkaistu syyskuussa 2016.

 

Mihin foodie.fi:n iPad sovellus katosi?

Erillinen iPad-versio poistuu uusissa sovellusversioissa. Kaikille iOS-laitteille on jatkossa käytössä yksi ja sama foodie.fi iOS sovellusversio, joka on ladattavissa App Storesta.  iPad sovelluksen nykyisille käyttäjille uusin 4.0.0. sovellusversio ei päivity automaattisesti, vaan uusi sovellusversio on haettava sovelluskaupasta.

 

Onko foodie.fi-sovellus saatavilla Windows-puhelimeen?

Windows-puhelimille ei ole saatavilla foodie.fi-sovellusta. Windows-puhelimilla voi käyttää foodie.fi-palvelua mobiiliselaimella osoitteessa www.foodie.fi.

 

Mistä tunnistan sovelluskaupassa, onko uusin sovellusversio saatavissa?

Uudet sovellukset tunnistat sovelluksen versionumerosta.

iOS uusi versio: 4.0.0.

Androidin uusi versio: 5.0.9.

 

Jos käytät yllä olevia vanhempia sovellusversioita, sinulla ei ole vielä uutta S-tunnusta tukevaa sovellusversiota käytössäsi. Alla tiedoksi nykyiset vanhat foodie.fi sovellusversiot. Nämä versiot eivät tue S-tunnus kirjautumista, vaan ne tulee päivittää sovelluskaupassa uusimpaan sovellusversioon.

 

iPhone nykyinen versio: 3.10.4

iPad nykyinen versio:  2.8.3.

Android nykyinen versio: 4.13.2.

 

 

Miten saan uudet sovellukset käyttööni?
Mikäli puhelimestasi löytyy jo Foodie.fi-sovellus, päivittyy se itsestään, kunhan olet sallinut puhelimesi sovelluskaupassa eli App Storessa tai Google Playssa automaattiset päivitykset. Ne, joilla ei ole automaattista päivitystä, voivat tehdä päivityksen sovelluskaupan kautta itse. Kaikkien iPad sovellusten käyttäjien on päivitettävä sovelluksensa App Storen kautta.

 

Onko uusissa sovelluksissa kaikki vanhojen sovellusten ominaisuudet? 
Uusista sovelluksista puuttuu lanseerausvaiheessa vielä joitakin vanhoista sovelluksista tuttuja ominaisuuksia, mutta ne tuodaan palveluun jatkokehityksessä mahdollisimman pian. Esimerkiksi jo tehtyä ostoslistaa voi aluksi muokata vain tietokoneen tai kännykän selaimella. Listan muokkaus tulee sovellukseen kuitenkin mahdollisimman pian.

 

Mitä uutta sovellukseen päivityksen myötä tulee?
Uusi sovellus on ilmeeltään edellistä raikkaampi ja entistä käytettävämpi. Esimerkiksi ruoan tilaaminen verkkokaupasta on jatkossa helpompaa. Palvelussa myös siirrytään S-ryhmän yhteisen S-tunnuksen käyttöön, jolloin Foodie.fi-palveluun kirjaudutaan jatkossa samalla tunnuksella kuin muihinkin S-ryhmän digitaalisiin palveluihin kuten Prisma.fi:hin ja Omalle S-kanavalle.

 

Mitä käyttölupia sovellus kysyy käyttäjältään?
Ensimmäisten sovellusten käyttökertojen yhteydessä sovellus kysyy lupaa käyttää GPS-paikkatietoa. GPS-paikannusta käytetään lähimpien myymälöiden löytämiseen. Mikäli sallit paikkatiedon käyttämisen, on sovelluksen mahdollista kertoa sinulle lähimpien kauppojen sijainnit. Sovelluksen käyttäminen ei vaadi paikkatiedon käyttöä, jollet halua antaa siihen lupaa.

 

Yritysasiakkaat


Yritysasiakkaiden tarkempi ohje sPointissa: https://sryhma.sharepoint.com/sites/spoint-vk/myymalaohjeet/SitePages/YritysasiakkaidenohjeistuksetStunnusfoodie.fi.aspx

 

Onko yritysasiakkaidenkin tarkoitus rekisteröityä palveluun S-tunnuksen avulla?

Kyllä, myös yritysasiakkaat käyttävät Foodie.fi-palvelua jatkossa S-tunnuksella.

Foodie.fi-palveluun S-tunnuksella rekisteröityessään yrityskäyttäjien on valittava vaihtoehto ’yritysasiakas’. Jos yrityksellä on laskutussopimus, pitää yrityksen varmistaa, että laskutussopimustieto on myös S-tunnuksen tiedoissa.

Muutoksena aiempaan palvelu vaatii jatkossa erilliset tunnukset yritys- ja kuluttajakäyttöön. Tunnuksia ei siis enää voi vaihdella kuluttaja- ja yrityskäytön välillä. Yrityskäyttäjä ei saa ostoksista Bonusta.

 

Miten tunnusten muuttuminen vaikuttaa olemassa oleviin yrityslaskutussopimuksiin?
Yrityslaskutussopimuksia voi jatkossakin käyttää maksutapana. Jos yrityksellä on laskutussopimus, pitää yrityksen varmistaa, että laskutussopimustieto on myös S-tunnuksen tiedoissa. Yrityskäyttäjä ei saa ostoksista Bonusta.

 

Miksi muutokset tehdään foodie.fi-palveluun?

Suuri osa käyttäjistämme käyttää jo nyt Foodie.fi:n ohella muitakin S-ryhmän digitaalisia palveluita, kuten Omaa S-kanavaa, Prisma.fi:tä tai Sokos.fi:tä. Kirjautumisen muuttumisen myötä voit käyttää samaa tunnusta kaikkiin palveluihin, ja muistettavia salasanoja on yksi vähemmän!  Myös Bonus kertyy automaattisesti, kun tunnistaudut tunnusta luodessasi asiakasomistajaksi.  Muutokset mahdollistavat myös uusien palveluiden ja ominaisuuksien lanseeraamisen Foodie.fi-palveluun tulevaisuudessa. Palveluun on myöhemmin tulossa muun muassa personoituja ostoslistoja, joiden tuotesuositteluissa hyödynnetään asiakkaan S-ryhmän ostohistoriatietoja.

 

Kirjauduin S-tunnuksella, mistä näen vanhat foodie.fi tietoni?

Kun kirjaudut ensimmäistä kertaa S-tunnuksella palveluun, vanhat foodie.fi tiedot eivät automaattisesti näy, vaan sinun pitää siirtää vanhat foodie.fi tiedot.  Kirjauduttuasi Foodie.fi-palveluun S-tunnuksella ja hyväksyttyäsi käyttöehdot paina ”Säilytä ostohistoriasi – Siirrä tietosi”-banneria ja seuraa ohjeita. Löydät linkin myös Asiakastiedoista.  Saat sähköpostiisi vahvistuspyynnön ja linkin. Linkkiä painamalla vahvistat aiempien asiointitietojesi siirtämisen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Aikaisemmat Foodie.fi-asiointitietosi näkyvät tämän jälkeen profiilisivullasi.

 

Minulla oli ostoskorin tekeminen kesken foodie.fi-palvelussa, miten näen keskeneräisen korini?

Saat keskeneräisen ostoskorisi ja muut vanhat tietosi käyttöön, kun siirrät vanhat tietosi. Kirjauduttuasi Foodie.fi-palveluun S-tunnuksella ja hyväksyttyäsi käyttöehdot paina ”Säilytä ostohistoriasi -Siirrä tietosi”-banneria ja seuraa ohjeita.  Tarvittaessa löydät linkin myös Asiakastiedoista. Saat sähköpostiisi vahvistuspyynnön ja linkin. Linkkiä painamalla vahvistat aiempien asiointitietojesi siirtämisen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Aikaisemmat Foodie.fi-asiointitietosi näkyvät tämän jälkeen profiilisivullasi.