Yleistä

Voiko Foodie.fi-palvelua käyttää ilman rekisteröitymistä?

Voit käyttää palvelua kirjautumattomana, mutta parhaan hyödyn palvelusta saat rekisteröitymällä. Kirjautumattomana pääset selaamaan vapaasti myymäläsi valikoimaa, hintoja, tuotetietoja ja reseptejä. Kun olet rekisteröitynyt, saat käyttöösi esimerkiksi ostoslistojen tallennuksen. Voit myös tallentaa maksutietosi Foodie.fi:n digilompakkoon, jolloin ostosten tekeminen ruoan verkkokaupasta on vieläkin helpompaa.

Miten rekisteröidyn palveluun?

Palveluun kirjaudutaan S-tunnuksella. S-tunnus on S-ryhmän käyttämä tunnus, jolla voit kirjautua S-ryhmän palveluihin, kuten verkkokauppaan. Lisätietoja S-tunnuksesta löydät täältä. Mikäli sinulla ei ole S-tunnusta, voit luoda sellaisen Foodien “Kirjaudu” -sivustolta. Henkilökohtaiset tietosi (ostoslistat, yhteystietosi, digilompakko jne) eivät näy muille palvelun käyttäjille.

Mikä on älykäs ostoslista?

Foodie.fi-palvelussa on otettu käyttöön asiakkaiden toivoma älykäs ostoslista. Ostoslista poimii asiakkaan ostohistoriaan perustuen valmiiksi ne tuotteet, joita hän todennäköisesti haluaa. Älykäs ostoslista on uusin esimerkki siitä, miten S-ryhmän asiakasomistaja pystyy hyödyntämään omia ostotietojaan entistäkin sujuvampaan asiointiin. Älykäs ostoslista näytetään vain sisäänkirjautuneille asiakkaille. Lue lisää täältä.

 

Mitä henkilötietoja palvelussa jaetaan ja kenelle?

Tilauksen sisältöä ja toimittamista koskevat välttämättömät tiedot (esim. tilaajan yhteystiedot) jaetaan ainoastaan asiakaspalvelulle, kotiinkuljetusmyymälälle ja kuljettajalle. Mitään henkilötietoja ei jaeta kolmansille osapuolille.

Miten vaihdan myymälää?

Helpoin tapa vaihtaa myymälä on valita yläpalkin riippuikkunasta ”Myymälä”, kirjoittaa hakuruutuun myymälän nimi, ja klikata Vaihda myymälä –painiketta. Myymälän oikeassa reunassa olevasta symbolista näet, onko valitsemassasi myymälässä saatavilla Kauppakassi -palvelua.

Jos et tiedä myymälän nimeä, voit hakea niitä vasemman palkin listoilta tai kartalta. Muista klikata myös ”Valitse myymälä” –painiketta. Kun olet kirjautunut palveluun, voit klikata myymälöitä omalle suosikkilistallesi tähtipainikkeella.

En halua enää käyttää palvelua, miten poistan itseni palvelusta?

Jos haluat poistaa käyttäjätunnuksesi palvelusta, ole hyvä ja ota yhteyttä oman myymäläsi asiakaspalveluun tilin poistamiseksi.

 

Hinnoittelu: Mitä palvelu maksaa?

Tuotteet

Tuotteiden hinnat ovat täsmälleen samat kuin myymälässä asioidessasi. Tilausvaiheessa tuotteiden hinta on vain arvio ja lopullinen hinta määräytyy vasta, kun kaikki tuotteet on keräilty toimituspäivänä. Lopulliseen hintaan vaikuttavat punnittavien tuotteiden tarkka paino, keräyshetken hinnat myymälässä ja mahdolliset tuotekorvaukset, joihin olet antanut suostumuksesi.

Lisäksi loppusummaan lisätään toimitusmaksu, pakkausmateriaalimaksu ja mahdollinen maksutapalisä. Nämä kaikki näet tilausta tehdessäsi ennen tilauksen vahvistamista ja nämä eivät voi enää muuttua keräilyhetkellä.

Toimitusmaksu

Noutotilauksissa maksat keräilymaksun ja kuljetustilauksissa toimitusmaksun, joka vaihtelee myymäläkohtaisesti. Lisäksi käytämme joustavaa hinnoittelua, jonka johdosta toimitusmaksu voi vaihdella riippuen toimitusajankohdasta, toimitusikkunan tarkkuudesta, toimitusosoitteesta ja tilaushetkestä. Useat myymälät tarjoavat myös alennusta toimitusmaksuista asiakasomistajille.

Saadaksesi mahdollisen asiakasomistaja-alennuksen sinuun tulee olla tilaushetkellä kirjautunut sisään palveluun s-tunnuksella, johon on liitetty tieto asiakasomistajuudesta tekemällä vahva tunnistautuminen kertaalleen.

Useissa myymälöissä noutotilauksen keräilymaksu on alkaen 4,90€ ja kotiinkuljetuksen toimitusmaksu alkaen 9,90€.

Pakkausmateriaalimaksu

Pakkausmateriaalimaksu kattaa kaikki toimittamiseen käytetyt pakkausmateriaalit, kuten muovipussit tai pahvilaatikot. Pakkausmateriaalimaksu on myymäläkohtainen ja vaihtelee yleensä n. 0,2 – 0,6 € välillä. Pakkausmateriaalimaksun näet ennen tilauksen vahvistamista sivun alareunan erittelystä.

Maksutapalisä

Osa myymälöistä tarjoaa mahdollisuutta maksaa tilaus toimituksen yhteydessä ja saattaa ottaa tästä 2€ maksutapa lisän. Mahdollisen maksutapa lisän näet maksutapaa valitessa ja lisäksi ennen tilauksen vahvistamista sivun alareunan erittelystä.

 

Verkkomaksujen katevaraus: Miksi tilausvaiheessa veloitetaan +15% enemmän?

Lopullinen hinta määräytyy vasta keräilyn päätyttyä ja voi olla korkeampi johtuen suostumuksellasi tehdyistä tuotekorvauksista ja punnittavien tuotteiden hinnan täsmentymisestä. Tuotteissa on aina voimassa keräilypäivän hinta. Tietyt tuotteet ovat hinnoittelultaan sesonkiherkkiä, minkä vuoksi hintojen muutokset tilaushetken ja keräilypäivän välillä ovat mahdollisia.

Emme halua, emmekä voi tehdä lisäveloituksia kortillesi, joten teemme jo tilausvaiheessa hieman suuremman katevarauksen, minkä oikaisemme keräilyn päätteeksi aina oikeaksi, kun tarkka summa on selvinnyt. Myös Bonus kirjataan perustuen lopulliseen veloitukseen.

 

Nouto ja kotiinkuljetus

Nouto myymälästä

Jos haluat noutaa ostoksesi valmiiksi kerättyinä, valitse myymäläksi noutopalvelua tarjoava kauppa. Lisätietoja täällä.

Miten saan tilattua ostoksilleni kotiinkuljetuksen?

Varmista ennen ostoslistan kokoamista, että asut alueella, jossa on S-ryhmän kotiinkuljettava ruoan verkkokauppa. Pääset tarkistamaan sen etusivulla olevan painikkeen kautta.

Kun syötät yhteystietosi, saat joko

  • tiedon siitä myymälästä, joka toimii alueellasi. Sivuston myymäläksi tulee tämä myymälä. Voit kerätä ostoksesi ostokoriisi, ja kun on ostoslistasi on valmis, tilata kotiinkuljetuksen Ostoslista-sivulta painamalla ’Tilaa’-painiketta. Tämän jälkeen Foodie.fi-palvelu pyytää sinua tarkistamaan osoitetietosi ja valitsemaan sopivan toimitusajankohdan.
  • tai tiedon siitä, että osoitteeseesi ei ole kotiintoimitusmahdollisuutta.

Milloin voin varata itselleni kotiinkuljetus- tai noutoaikaikkunan?

Valittu maksutapa vaikuttaa toimitusajankohdan valintaan.

Verkkomaksulla maksettaessa voit tehdä tilauksen maksimissaan seitsemän päivän päähän tilaushetkestä. Uudet tilausikkunat aukeavat aina seitsemän päivää aikaisemmin aamuyöllä, mikäli teet tilauksia webissä tai iOs -laitteella. Androidsovelluksella tilausikkunat avautuvat aina tasan 7 päivää etukäteen valitun aikaikkunan alkaessa.

Maksu noudon/toimituksen yhteydessä -maksutavalla voit valita kaikki saatavilla olevat toimitusajankohdat. Huomaathan, että maksu toimituksen yhteydessä -maksutapa on käytettävissä vain osassa myymälöistä.

 

Paljonko kotiinkuljetus maksaa?

Kotiinkuljetuksen hinta vaihtelee eri alueilla ja eri toimitusajankohtina. Kotiinkuljetuksen hinta näytetään käyttäjälle aina tilaamisen yhteydessä. Kuljetusmaksu maksetaan samaan aikaan kuin ostokset.

Kuka hoitaa kotiinkuljetuksen?

S-ryhmä hoitaa kotiinkuljetuksen alueellisesti valitsemansa yhteistyökumppanin kanssa.

Miksi Foodie ei löydä osoitettani?

Etusivun “Tilaukset” kohdasta voit tarkistaa, onko alueellasi ruoan verkkokauppa. Valitse “Tilaukset ja Jos tiedät asuvasi toimitusalueella, eikä foodie.fi tunnista osoitettasi, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Milloin ja miten ostokset maksetaan?

Helpointa ja sujuvinta on maksaa ostokset ennakkoon tilauksen lähettämisen yhteydessä. Mikäli tilaat ostoksesi noutolokerikkoon, vain verkkomaksu on mahdollinen. Joissain toimipaikoissa, jossa ostokset vastaanotetaan asiakaspalvelijan kautta, voit maksaa kortilla myös toimitusta vastaanottaessasi maksukortilla.  Käteismaksu ei valitettavasti ole mahdollinen.

Yritysasiakkaat voivat maksaa ostoksensa myös S-business kortilla tai hakea laskutussopimusta. Laskutussopimuksiin liittyen ota yhteyttä oman osuuskauppasi asiakaspalveluun.

Mistä kaupasta tuotteet kerätään?

Tuotteet kerätään siinä myymälästä, johon teet tilauksen.

Voinko ostaa myös muita kuin ruokatavaroita?

Valikoimissa ovat kaikki päivittäistavaratuotteet sekä myymäläkohtaisesti osa käyttötavaratuotteista. Voit selata kunkin myymälän valikoimaa Foodie.fi:ssä. Tuotteet, joita ei voi tilata, on merkitty näin:

UKK ei tilattavissa

Voinko tilata myös kylmä- tai pakastetuotteita?

Kyllä voit. Toimitamme kylmä- sekä pakastetuotteet siten, että kylmäketju säilyy ehjänä.

Saanko tilata alkoholituotteita kotiinkuljetuksella?

Alkoholituotteiden ostaminen on mahdollista joissain toimipaikoissa, jossa ikärajavalvontaan on mahdollisuus. Pääsääntöisesti noutolokerikoissa tai kotiinkuljetuksissa alkoholin toiminttaminen ei ole mahdollista.

 

Onko tilauksen tai yksittäisen tuotteen määrälle rajoitusta?
Ei ole. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tilaukset keräillään pääsääntöisesti myymälästä, jossa tuotteita ei ole saatavilla normaalia suurempia eriä. Jos siis haluat tilata yksittäistä tuotetta runsaamman määrän, ole yhteydessä myymälään tai asiakaspalveluun ennen tilauksen lähettämistä. Tuotteet pitää tilata erikseen noin viikkoa ennen haluttua toimitusajankohtaa.

En ole varma lähtikö tilaus, mistä voin olla varma siitä?

Kun olet vahvistanut tilauksen, saat onnistuneesta tilauksesta tiedon ruudulle. Samalla sinulle näytetään tilausnumero. Saat tilausvahvistuksen myös antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Ostoslistaa tehdessä minulla ei ollut kotiinkuljetuskauppa valittuna, pitääkö minun nyt tyhjentää koko ostoslista ja aloittaa alusta?

Tarkista ensin, minkä myymälän kotiinkuljetusalueelle kuulut, ja kokoa ostoslista sen valikoimasta.  Jos kuitenkin ostoslista on jo kerätty, kotiinkuljetuskaupan voi lisätä myös jälkikäteen. Huomaathan kuitenkin, että kotiinkuljetuskaupan valikoima voi olla eri kuin suosikkikaupassasi. Kun painat “Tilaa”-nappia, järjestelmä tarkistaa kaikki ostoslistasi tuotteet ja ilmoittaa, jos joitain tuotteita ei löydy kotiinkuljetuskaupan valikoimasta. Tämän jälkeen voit vaihtaa tuotteen toiseen painamalla palvelun esittämistä vaihtoehdoista. Voit myös poistaa kyseisen tuotteen ostoslistasta kokonaan tässä vaiheessa ja esimerkiksi tuotehaun kautta korvata sen toisella.

Miten voin tilata muuhun osoitteeseen, kuin omaani?

Voit muokata toimituksen osoitetta ja yhteyshenkilöä tilausta tehdessäsi. Toimitusosoitteen vaihtaminen onnistuu kotiinkuljetusmyymälän valinnan yhteydessä muokkaamalla toimitusosoitetta.

Mobiilisovelluksissa voit tilausta tehdessäsi lisätä uuden toimitusosoitteen tai valita toimitusosoitteen profiilissa ylläpidetyistä toimitusosoitteista.  Rekisteröityneenä käyttäjänä voit ylläpitää useita toimitusosoitteita profiilisivullasi kohdassa Toimituksen yhteystiedot.

 

Mitä teen, jos Foodie ei löydä osoitettani?

Foodie hakee osoitteet Google Mapsista. Mikäli osoitteessa on Googlella jokin ongelma, se ei mene Foodiesta läpi onnistuneesti. Yleisin ongelma on, että osoite on niin uusi, ettei sitä löydy vielä kartastosta.

Jos Foodie ei löydä osoitettasi, varmista ensin, että olet varmasti myymälän toimitusalueella. Kokeile sen jälkeen syöttää osoite eri kirjoitusasuilla (esim. ruotsiksi, erilaisella tavutuksella tai eri numerolla). Mikäli tämä ei auta, kokeile syöttää osoitekenttään esimerkiksi lähellä sijaitseva isompi katu ja kirjoita oikea toimitusosoite tilauksen lisätietokenttään. Jos mikään lähellä oleva osoite ei toimi, tee tilaus toimitusmyymälän osoitteella ja kirjoita lisätietokenttään oikea toimitusosoite.

Googlen ohjeet, joiden avulla voit pyytää puuttuvan tien lisäämistä karttapalveluun, löydät täältä.

 

Sain virhekoodin 400 (osoitetta ei löydy), mitä teen?

Mikäli saat virhekoodin 400, osoite tulisi syöttää uudelleen profiilissasi, jolloin Foodie hakee osoitteesi perusteella kotiinkuljettavat myymälät uudelleen. Mene omaan profiiliisi klikkaamalla nimeäsi sivun oikeassa yläreunassa ja valitse “Omat tiedot” ja tämän jälkeen “Asiakastiedot”. Osoite syötetään uudestaan kohtaan “Toimituksen tiedot”. Muista tallentaa muutokset, ja tämän jälkeen tilauksen pitäisi lähteä normaalisti.

 

Voinko tehdä useamman tilauksen foodie.fi-palvelussa peräkkäin?

Foodiessa voi tehdä useita tilauksia peräkkäin. Tälle ei ole mitään rajoitetta, jos vapaita toimitusaikoja on.  Teethän tilauksia kuitenkin vain tarvitsemillesi ajankohdille, jotta mahdollisimman moni saa tehtyä tilauksen.

Jos tilausta tehdessäsi foodiessa näkyy viesti “Haluatko varmasti tehdä uuden tilauksen samalle päivälle”, valitse Kyllä.  Ja vastaavasti kohtaan “Haluatko muokata olemassaolevaa tilausta”, valitse Ei.

Miten perun tilauksen?

Kirjautumattomana, samana päivänä tehty tilaus tai peruutus toimituspäivänä: ota yhteyttä oman myymäläsi asiakaspalveluun, jossa tilanne selvitetään.

Jos olet tehnyt tilauksesi kirjautuneena, voit peruuttaa tilauksesi Foodie.fi:n kautta yleensä toimituspäivän edeltävään iltaan saakka (vaihtelua voi olla eri myymälöissä ja esim juhlapyhien aikaan).

 

Foodie.fi-sovellukset 

Kuinka saan Foodie.fi-sovelluksen käyttööni?

Foodie.fi sovellus on saatavilla iOS ja Android mobiililaitteisiin. Voit ladata sovelluksen Google Playsta tai AppStoresta. Löydät sovelluksen helpoiten hakusanalla foodie.fi. Löydettyäsi sovelluksen klikkaa sitä ja paina sitten “Asenna”-nappia sovelluksen kuvaussivulta.

Sovelluksen latauduttua voit käynnistää sen puhelimesta tai tabletista painamalla vihreää foodie.fi -kuvaketta. Jatkossa Foodie.fi-sovellukseen kirjaudutaan S-tunnuksella. Voit myös selailla tuotteiden hinta- ja valikoimatietoja ilman kirjautumista, mutta ruoan tilaaminen vaatii kirjautumisen.

Sovellus haluaa käyttää paikkatietoa. Miksi?

Ensimmäisten sovellusten käyttökertojen yhteydessä sovellus kysyy lupaa käyttää GPS-paikkatietoa. GPS-paikannusta käytetään lähimpien myymälöiden löytämiseen. Mikäli sallit paikkatiedon käyttämisen, on sovelluksen mahdollista kertoa sinulle lähimpien kauppojen sijainnit. Sovelluksen käyttäminen ei vaadi paikkatiedon käyttöä, jollet halua antaa siihen lupaa.